مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 تیر 1402 ساعت 12:422023-07-04سياسي

دیو سپید کماکان در محاق انتظار برای ثبت جهانی


نائب رییس انجمن دوستداران دماوند کوه با اشاره به اینکه دماوند اولین کاندیدا برای ثبت جهانی بوده ولی همچنان در محاق انتظار است، گفت: بعد از قله دماوند چندین اثر کاندید شده و به ثبت جهانی رسیدند ولی باوجود اینکه دماوند اولین کاندید بود هنوز در محاق انتظار است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مازندران، 13 تیر ماه باعنوان روز دماوند نامگذاری شده؛ قله ای که مرتفع ترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی است.

این قله مخروطی شاخص در جهان و زیست بوم بی نظیر با توجه به زیبایی های طبیعی 13 تیر ماه سال 87 در فهرست آثار طبیعی ایران قرار گرفت.

قله دماوند از لحاظ  اساطیری، زیست محیطی و فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده به همین دلیل پس از ثبت ملی در فهرست جهانی شدن است.

بهره برداری بی رویه برای چرای دام ها، بهره برداری معادن پیرامون قله، جاده سازی غیرضروری و بی رویه برای دامداران، ویلاسازی، کوهنوردی و طبیعت گردی، استقبال و هجوم کوهنوردان از مسائلی به شمار می رود که مشکلاتی در پی داشته است.

اهمیت و وجود ظرفیت بالا این امید را برای علاقه مندان و دوستداران این اثر تاریخی ایجاد کرد که بتوانند شاهد ثبت جهانی آن در سازمان یونسکو باشد اما باوجود همه تلاش ها این مسئله هنوز محقق نشد و کماکان ثبت جهانی قله دماوند در انتظار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دیو سپید کماکان در محاق انتظار برای ثبت جهانی

دیو سپید کماکان در محاق انتظار برای ثبت جهانی