مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 تیر 1402 ساعت 23:302023-07-06سياسي

ایران و ایرانی مهمان «علی(ع)»/ جشن غدیر از خراسان تا نصف جهان


روزشماری غدیری ها برای شادباش بزرگ ترین عید مسلمانان از هفته های پیش آغاز شده بود؛ جشن عید الله اکبر در جای جای ایران اسلامی برپا شده و برنامه های فرهنگی و معنوی مختلفی در جریان است.

- برخی از برنامه های عید غدیر در سراسر کشور هوسه فریاد بیعت با عشق در گوش آسمان / نگاهی به برنامه های غدیر در نجف ثانی اینک ما (شیعیان) میراث دار این سرمایه ثمین هستیم؛ میراثی که تا ظهور صاحب دست بیعت علوی مولایمان مهدی موعود علیه السلام دست ما امانت است و باید با همه وجود از آن صیانت کنیم و فریاد بیعت با عشق و بیداری را با هوسه در گوش آسمان سر می دهیم.

هوسه نوعی شعر حماسی رایج در جنوب ایران و به ویژه در خوزستان که معمولاً از سوی عشایر عرب اجرا می شود.

هوسه سرا با فریادی تک کلمه ای و یا همان چیزی که نخوه جمع پیرامون خود را به سکوت و توجه و آمادگی دعوت کرده و رباعی خود را با صدای بلند و با ریتم خاص بیان می کند.

جان کلام و چکیده سخن هوسه در همین مصرع آخر از هوسه نهفته است، وقتی هوسه سرا به مصرع آخر برسد، با خواندن مصرع آخر، حضار آن مصرع را نه یک بار بلکه چندین بار بر زبان می رانند و آنها در حالی که پای بر زمین می کوبند و اوج احساسات و عواطف خود را به نمایش می گذارند، در حلقه ای گرداگرد، هوسه سرا نیز مصرع مزبور را تکرار می کنند؛ تکرار مصرع آخر و پای کوبی هم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایران و ایرانی مهمان «علی(ع)»/ جشن غدیر از خراسان تا نصف جهان

ایران و ایرانی مهمان «علی(ع)»/ جشن غدیر از خراسان تا نصف جهان