مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 تیر 1402 ساعت 09:112023-06-25سياسي

ثبت «دیوال های زیرکوه» و «سایت فسیلی روستای ملوند» طبس در فهرست میراث ملی کشور


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند، وحید بهفرنژاد، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: دو اثر طبیعی استان پس از طرح و تصویب در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور در فهرست میراث ملی ثبت شد.

وی گفت:جنگل دیودال در زیرکوه و سایت فسیلی روستای ملوند طبس پس از بررسی نهایی 28 خرداد 1402 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

وی افزود: یکی از روش های تثبیت شن های روان و کاهش فرسایش بادی استفاده از روش بیولوژیکی است که این امر مستلزم شناخت و معرفی گونه های مناسب قابل استقرار درروی تپه های ماسه ای است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی ازاین گونه های گیاهی به عنوان گونه ای شن دوست، آمودندرون پرسیکام یا در اصطلاح محلی دیودال است که با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر رویشگاه ها، سازگاری اقلیمی بسیار خوبی دارند.

بهفرنژاد افزود: مساحت همه رویشگاه جنگلی 136 هزار و 319 هکتار است که بر روی تپه های شنی و ماسه ای و در دو دشت آهنگران و کُریزان قرارگرفته و مساحت 100 هکتار آن دارای پوشش مطلوب دیودال است.

وی گفت: از این پهنه محدوده ای به مساحت 76 هکتار که دارای پوشش متمرکز و ذخیره گاه است موردحفاظت قرارگرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت «دیوال های زیرکوه» و «سایت فسیلی روستای ملوند» طبس در فهرست میراث ملی کشور

ثبت «دیوال های زیرکوه» و «سایت فسیلی روستای ملوند» طبس در فهرست میراث ملی کشور