مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 تیر 1402 ساعت 07:402023-07-19بين الملل

موازنه قوا در سال پایانی جنگ تحمیلی چگونه تغییر کرد؟


عواملی به تدریج در طول جنگ، به ویژه پس از فتح خرمشهر شکل گرفت که تأثیرات قطعی آن برای تصمیم گیری ایران، با حمله عراق به فاو و تغییر در موازنه نظامی آشکار شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، جنگ ایران و عراق در سال 1367 و پس از حملات نظامی ارتش عراق و پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران به پایان رسید، درعین حال سرنوشت جنگ در سال 1366 تعیین شد.

به این معنا که با پیروزی در عملیات کربلای 5 در دی ماه سال 1365، جنگ در سطح تاکتیکی در جنوب و در سطح استراتژیک در برابر چالش های جدید برای دستیابی به پیروزی نظامی و پایان دادن به جنگ به بن بست رسید.

چنانچه گسترش جنگ به خلیج فارس، اهداف و اولویت های ایران را از جنگ با عراق و روی زمین، به درگیری با آمریکا در خلیج فارس تغییر داد.

تحول یادشده، همراه با انباشت قدرت رزمی عراق که به صورت تدریجی فراهم شده بود، به عراق فرصت داد تا استراتژی خود را از دفاعی به تهاجمی تغییر داده و آماده استفاده از این وضعیت برای تهاجم نظامی و بازپس گیری مناطق تصرف شده، از قوای نظامی ایران شود.

تغییر استراتژی عملیاتی ایران از جنوب به غرب ضرورت ادامه جنگ برای فشار به عراق و حامیانش، برای توجه و تأمین خواسته های ایران موجب شد استراتژی نظامی ایران در سال 1366، از منطقه جنوب به منطقه غرب تغییر کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موازنه قوا در سال پایانی جنگ تحمیلی چگونه تغییر کرد؟

موازنه قوا در سال پایانی جنگ تحمیلی چگونه تغییر کرد؟