مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 تیر 1402 ساعت 13:252023-06-27فرهنگي

زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می شوند


مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

- ایسنا/خراسان رضوی مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

محمود طغرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل هر سرزمین بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

وی افزود: زبان های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود جای داده اند و حفظ آن ها از نظر ضرورت شناسایی و استمرار اهمیت بالایی دارد.

طغرایی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه های ارزشمند و منحصر به فردی است، ادامه داد: وجود زبان های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آن ها از تنوع و غنای زبان شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده های ثبتی میراث فرهنگی نا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می شوند

زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می شوند