مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 مرداد 1402 ساعت 11:452023-07-24اقتصادي

کهکشان بدون ماده تاریک، نظریه تکامل کیهانی را به چالش کشید


تصور ما از تکامل کیهانی ممکن است با کشف یک کهکشان بزرگ که به نظر می رسد فاقد ماده تاریک است، در معرض شک و تردید قرار بگیرد.

- تصور ما از تکامل کیهانی ممکن است با کشف یک کهکشان بزرگ که به نظر می رسد فاقد ماده تاریک است، در معرض شک و تردید قرار بگیرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، به نظر می رسد ماده تاریک که حدود 85 درصد از ماده جهان را تشکیل می دهد، در کهکشان ان جی سی 1277 (NGC 1277) وجود ندارد.

این کهکشان که بخشی از خوشه کهکشانی برساووش (Perseus) است، در فاصله 240 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و اولین توده به اندازه راه شیری متشکل از ستاره ها، سیارها، غبار و گاز به شمار می رود که ماده تاریک را از دست داده است.

سباستین کامرون (Sebastien Comeron) پژوهشگر دانشگاه لا لاگونا ( University of La Laguna) و سرپرست این گروه پژوهشی گفت: این نتیجه با مدل های کیهانی پذیرفته شده کنونی که شامل ماده تاریک هستند، مطابقت ندارد.

ماده تاریک عملا نامریی است زیرا مانند ماده تشکیل دهنده ستاره ها، سیاره ها و ما، با نور تعامل ندارد.

وجود ماده تاریک را می توان از فعل و انفعالات گرانشی آن استنباط کرد.

وجود این ماده سایه دار اولین بار زمانی مطرح شد که ستاره شناسان دریافتند کهکشان های بزرگ با چنان سرعتی در حال چرخیدن هستند که اگر تأثیر گرانشی برخی از جرم های نامریی نبود، از هم دور م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کهکشان بدون ماده تاریک، نظریه تکامل کیهانی را به چالش کشید

کهکشان بدون ماده تاریک، نظریه تکامل کیهانی را به چالش کشید