مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 16:552023-07-29فرهنگي

نگاهی به میزبانی تئاترشهر از تعزیه های عاشورایی


ویژه برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در ایام دهه اول ماه محرم در محوطه تئاتر شهر با برپایی مراسم تعزیه، پرده خوانی و .

برگزار شد.

- خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر: هنر های نمایشی در طول تاریخ کشور های متمدن سابقه بالایی داشته اند و تقریباً تمامی این کشورها نمایشی آیینی سنتی را به عنوان پیشانی فرهنگی خود معرفی کرده اند.

تمامی این نمایش های سنتی از کابوکی و بونراکو ژاپن و سایه بازی ها و ماهایانا ی چینی گرفته تا رقص ــ نمایش کاتالاکی هندی همه و همه پرتوی از انوار فرهنگی تاریخی آن کشورها به شمار می رود و حفظشان به اندازه حفظ تمامی شناسنامه فرهنگی یک تمدن ارزش خواهد داشت.

هر کدام از این قالب ها به آیینی مهم در کشورشان می پردازند و کیست نداند مهم ترین آیین در ایران اسلامی عزاداری برای سید و سالار شهیدان است، آیین های عزاداری مختلف و متفاوتی در طول تاریخ در ایام ماه محرم برگزار شده و هر کدام تبدیل به وسیله ای برای ابراز ارادت به خاندان آل الله شده است.

یکی از ماندگارترین این آیین ها تعزیه است، قالبی که می تواند روضه مجسم از عاشورا باشد و هم می تواند به ماندگاری پیام مهم عاشورا و همچنین روایت صریح تاریخ در قالب نمایش کمک کند.

پرده خوانی، نقالی و دیگر قالب های نمایشی آیینی و سنتی ایرانی هم هرکدام توانایی های متفاوتی در شکل نگاه و ر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به میزبانی تئاترشهر از تعزیه های عاشورایی

نگاهی به میزبانی تئاترشهر از تعزیه های عاشورایی