مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 11 مرداد 1402 ساعت 15:352023-08-02دانش

سردر جورجیر آمیخته ای بی همتا از آجرکاری و گچ بری


سردر هزار ساله جورجیر اصفهان درواقع تنها باقیمانده مسجد جامع صغیر است که در زمان حمله مغول کاملاً تخریب می شود و فقط این اثر متمایز و چشم نواز تاریخی از آن دوران باقی می ماند.

- مریم قاسمی سیچانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص قدمت سردر جورجیر اظهار کرد: شهر اصفهان چند مسجد تاریخی شاخص دارد، یکی از آن ها مسجد جامع کبیر یا مسجد جامع عتیق است و یکی دیگر از این مساجد، مسجد جامع صغیر یا مسجدجامع رنگرزان بوده که مسجدحکیم روی بقایای مسجدجامع صغیر ساخته شده و از مسجد جامع صغیر فقط سردر جورجیر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این مسجد جمعیت زیادی را پوشش می داده خاطرنشان کرد: بسیاری، معتقدند مسجد جامع صغیر متعلق به دوران آل بویه یا دیلمیان بوده است، سردر جورجیر سال ها از چشم مردم پنهان بوده چرا که رویش سیم گِل(اگر کاه را طور دیگری استفاده کنیم، سیم گل به وجود می آید که استحکام کمتری نسبت به دیوارهای خشت و گلی دارد) بوده است اما بعد از بارندگی شدید در دهه 30، زیبایی سردر نمایان می شود.

نقوش زیبا در سردر جورجیر قاسمی در ادامه بیان کرد: شیوه معماری، تکنیک و اجرای سر در جورجیر نشان می دهد متعلق به دوران آل بویه است و زمانش با بقیه مسجدحکیم که متعلق به دوران صفویه است، متفاوت است، ویژ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سردر جورجیر آمیخته ای بی همتا از آجرکاری و گچ بری

سردر جورجیر آمیخته ای بی همتا از آجرکاری و گچ بری