مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 مرداد 1402 ساعت 01:002023-07-23فرهنگي

کاروانسرای طلا قربانی می گیرد؟ + فیلم


مدیر انجمن دیده بان میراث فرهنگی کرمان درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد هزارساله و حمام قاجاری در کرمان هشدار داد و رها کردن و تخریب شدن دیگر کاروانسراهای تاریخی را زیر سوال برد.

- امید ابراهیمی ـ فعال میراث فرهنگی و مدیرعامل انجمن دیده بانان میراث کرمان ـ به ایسنا گفت: چند وقتی است مال سازی و پاساژسازی در بافت تاریخی کرمان گسترش یافته و حریم و عرصه بناها و بافت تاریخی را تحت شعاع قرار داده است.

این جریان علاوه بر این که ضوابط میراث فرهنگی را زیرپا می گذارد، مشکلات دیگری را هم به وجود می آورد.

او اضافه کرد: قرار است در مجاورت مسجد مَلک با حدود هزار سال قدمت، و همچنین در حریم حمام قاجاری شیخ الاسلام، که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند، بازاری با عنوان کاروانسرای طلا و جواهر ساخته شود.

این کاروانسرا قرار است در زمین خالی، که خانه های تاریخیِ آن قبلا تخریب شده است، و در مجاورت مسجد و حمام تاریخی ساخته شود.

سوای آسیبی که ساخت کاروانسرای طلا به این دو اثر ملی وارد می کند، بی توجهی به ظرفیت کاروانسراهای تاریخی است، که به تعداد زیاد در همان محدوده وجود دارند و به حال خود رها شده و متروک و تخریب شده مانده اند، درحالی که با مرمت و احیا می توان این کاروانسراها را به چرخه مصرف بازگرداند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسرای طلا قربانی می گیرد؟ + فیلم

کاروانسرای طلا قربانی می گیرد؟ + فیلم