مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 20 مرداد 1402 ساعت 10:452023-08-11سياسي

آرامگاه ایلخانی شکاف برداشت


یک باستان شناس از گسترش شکاف در بدنه و گنبدخانه آرامگاه به جای مانده از دوره ایلخانیان در شهرستان انار کرمان خبر داد.

- محمدرضا نسب عبداللهی به ایسنا گفت: این آرامگاه در بدنه، ایوان و گنبدخانه مدت هاست دچار شکاف شده است، اما تاکنون اقدامی برای جلوگیری از گسترش این شکاف ها انجام نشده و بیم آن می رود که آسیب ها، استواری بنا را به ویژه در گنبدخانه از بین ببرد.

او افزود: گنبد این آرامگاه ایلخانی دارای معماری خاصی است و باید پیش از فروریختن، از سوی میراث فرهنگی و اوقاف برای مرمت آن اقدامات فوری انجام شود.

این باستان شناس گفت: پنجره های مشبک آجری در پوسته خارجی گنبد و پنجره های مشبک گچی در پوسته داخلی، نقاشی موجود روی پوسته داخلی گنبد، گچ بری، طاقچه ها و طاق نماهای موجود در بدنه ایوان و گنبد خانه از جمله تزیینات این آرامگاه هستند.

آرامگاه ایلخانی قبل از تعرض و دست اندازی، دهه 1370 شمسی به گفته نسب عبداللهی، ساخت وساز غیراصولی در آرامگاه، تغییرات در کف سازی فضاهای داخلی و خارجی، مسدود شدن طاقچه های رواق های شرقی و غربی، از بین رفتن بخش زیادی از نقاشی های گنبدخانه بر اثر گچ کاری، تغییر ورودی مجموعه از جبهه غربی به جنوبی، تخریب بعضی از فضاهای اصلی بنا، تغییرات در ابعاد و اندازه های ورودی های فضاهای داخلی بنا، مسدودشدن روزنه های ز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آرامگاه ایلخانی شکاف برداشت

آرامگاه ایلخانی شکاف برداشت