مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 مرداد 1402 ساعت 10:252023-07-24سياسي

روایت رَنجِ بِرنجکاران گیلانی


زمین های برنج دیگر نان آور نیستند و برخی شالیکاران ترجیح می دهند زمین هایی که نسل به نسل در آن برنج می کاشتند را بفروشند.

- گیلان و مازندران از مهمترین خاستگاه های کشت برنج در ایران هستند و قدیمی ترین سندی که از وجود برنج در گیلان و مازندران خبر می دهد از طبیب طبرستانی علی بن سهل بن الطبری است که زمانی دبیر مازیار بن قارن، اسپهبد طبرستان بود و بعد به خدمت معتصم بالله، خلیفه عباسی و متوکل درآمد.

او در کتاب فردوس الحکمه که در سال 236 هجری قمری نوشته شده پس از ذکر قوه تغذیه برنج آورده است: دیدم در طبرستان برنجی که 40 سال بر آن گذشته بود .

در اوایل قرن چهارم در حوادث مربوط به حاکمیت آل زیاد نیز نشانه ای از برنج کاری در گیلان به دست آمده است.

کشاورزان تولید کننده این محصول پرطرفدار که جایگاه ویژه ای در سفره ایرانیان دارد این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که یکی از آنها رقابت نفس گیر برنج های وارداتی است که عرصه را بر برنجی که با رنج فراوان شالیکاران به عمل آمده، تنگ کرده است.

زمین های برنج که در گذشته نه چندان دور منبع درآمد و اشتغال بسیاری از جوامع محلی در گیلان بود دیگر نان آور نیستند و شالیکاران ترجیح می دهند زمین هایی که نسل به نسل در آن برنج می کاشتند و نان زن و فرزند درو می کردند، را بفروشند زیرا خرج شالیزار کفاف د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایت رَنجِ بِرنجکاران گیلانی

روایت رَنجِ بِرنجکاران گیلانی