مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 مرداد 1402 ساعت 11:052023-07-31اجتماعي

پرده خوانی؛ هنری با اصالت و کهن، اما در حال فراموشی


پرده خوانی شغلی نیست که هرکسی بتواند آن را انجام دهد.

یک پرده خوان باید درستکار باشد، به حرفی که می زند و حکایتی که می گوید ایمان داشته باشد و از روی حقیقت صحبت کند، - صدای خوبی داشته باشد، سخنوری بلد باشد، در مورد اشعار آگاهی داشته باشد، پرده را بشناسد و سواد داشته باشد.

این ها را اسماعیل نصوحی، یکی از مرشدان پیشکسوت پرده خوانی می گوید، تنها بازمانده از پرده خوان های دهنو مبارکه در استان اصفهان که بیش از 80 سال است پرده خوانی می کند.

او می گوید مردم در قدیم و در مناسبت های مختلف مخصوصاً ایام محرم، در کوچه ها و خیابان ها شاهد اجرای پرده خوان ها بوده اند، ولی متأسفانه امروزه این آیین در حال منسوخ شدن است و کمتر کسی پیدا می شود که این حرفه را دنبال کند.

این مرشد با بیان اینکه پرده خوانی نوعی نمایش مذهبی ایرانی است که در آن پرده خوان از روی تصاویر منقوش بر پرده ها، حکایاتی را با کلام آهنگین روایت می کند، از عدم حمایت مسئولین و بی توجهی به این هنر و نابلدی و عدم تخصص پرده خوان های نسل جدید گلایه دارد و معتقد است پرده خوانی کار هرکسی نیست و فردی که می خواهد این حرفه را دنبال کند باید آموزش دیده و باسواد و صادق باشد و به گفته های خویش ایمان کافی داشته باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرده خوانی؛ هنری با اصالت و کهن، اما در حال فراموشی

پرده خوانی؛ هنری با اصالت و کهن، اما در حال فراموشی