مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 مرداد 1402 ساعت 11:152023-08-15سياسي

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته/شال بافی هنری 5000 ساله


مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت:پارچه بافی در منطقه سیستان قدمتی بیش ازپنج هزار سال داردوتکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهرسوخته گواهی بر این ادعا است.

- علیرضا جلالزایی در گفتگو با، با اشاره به اینکه انسان در طول تاریخ برای پوشش خود از الیاف گوناگون که منجر به خلق بافت و ایجاد تن پوش پارچه ای شده استفاده کرده، اظهار کرد: بافت های پارچه از الیاف گیاهی یا حیوانی به دست می آید و طول آنها در هنگام نخ ریسی باید آن قدر باشد تا بتوان آن ها را بر روی هم قرارداد و لیف ممتد و محکمی را تشکیل داد.

وی بیان کرد: قطعه شال با نقش شطرنجی از جمله تولیدات خاص پارچه بافی سیستان بوده که اغلب به صورت قبول سفارش تهیه شده، در این راستا بیشترین رنگ های به کاررفته در این منسوجات مشکی، سفید، کرم، قهوه ای، سورمه ای و اغلب رنگ های تیره است.

مشخصات دستگاه سنتی پارچه بافی این مقام مسئول با بیان اینکه معیارهای سنجش و انتخاب نخ در پارچه بافی کلاف و دوک است که به صورت وزنی خریداری می شود، افزود: صنعتگر باتوجه به نیاز خود نوع نخ، رنگ ها و ضخامت دلخواه را انتخاب می کند، ارزش کالا به کیفیت محصول تولید شده و زمانی که برای بافت آن صرف می شود بستگی دارد که هر چه کار ظریف تر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته/شال بافی هنری 5000 ساله

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته/شال بافی هنری 5000 ساله