مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 11:552023-07-29فرهنگي

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا(ع)+فیلم


طعم عزاداری بوشهری ها فرق می کند، در هرجای ایران که صدای سنج و دمام شنیده شود ناخودآگاه مردم برای تماشا جمع می شوند و اولین چیزی که در ذهن ها متبادر می شود جنوبی بودن نوای این ساز است.

- او ادامه می دهد: دمام از زمان قاجار وجود داشته و با مهاجرت آفریقایی ها به ایران با کشتی وارد بوشهر شده است؛ در کنیا و هندوستان نیز مراسم سنج و دمام وجود دارد، دمام کوچک برای کودکان و دمام های بزرگ در مسجد استفاده می شود.

  تفاوت ساخت دمام از گذشته تاکنون همانطور که گفتیم دمام استوانه ای شکل است؛ در گذشته تنه درخت را با چکش و مُغار خالی می کردند و به اصطلاح به آن گُرم می گفتند اما دمام های جدید به صورت تَرکه ای هستند و تکه های بلند و باریک چوب در کنار هم بدنه چوبی دمام را تشکیل می دهند؛ به بدنه چوبی دمام پیپ گفته می شود که در گذشته از درخت ساج و آبنوس که از آفریقا وارد می شده و امروزه از چوب روس تهیه می شود.

  بردک نیا می گوید: در محله های قدیمی بوشهر دمام های بسیار قدیمی وجود دارد که از تنه درخت ساخته شده است و در حال حاضر این نوع آماده سازی پیپ به دلیل سختی زیاد کمیاب است و فقط خراطی هایی که دستگاه دارند می توانند آن را درست کنند.

بدنه چوبی با جوهر گردو، سیلر، سنباده و روغن ماشین نقاشی و رنگ می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا(ع)+فیلم

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا(ع)+فیلم