مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مرداد 1402 ساعت 16:002023-08-21اقتصادي

تار و پودی که ارزان گره می خورد


قالیبافی هنری است که سالهای قبل دختران یزدی ازکودکی در آن مهارت پیدا می کردند و کمتر خانه ای بود که صدای نجوای نقشه خوانی از آن به گوش نرسد اما دستمزدهای پایین اغلب دارها را پایین کشیده است.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها - سمیه گلابگیریان: فرش یزدی که این روزها بیشتر به نام فرش اردکان شناخته می شود، بازار خوب، اما ارزان قیمتی دارد در نتیجه دستمزد قالیبافان نیز پایین و ناامید کننده است.

استان یزد بیش از 50 هزار بافنده قالی دارد که با کار با کیفیت خود در کشور شهره هستند، سالانه بیش از 200 هزار مترمربع فرش می بافند حتی برخی از آنها برای استان های دیگر نیز فرش بافی می کنند.

در شرایطی که مواد اولیه گران شده و قیمت فرش تغییر چندانی نداشته، افزایش دستمزد برای گردانندگان کارگاه های قالیبافی دشوار است و این در حالی است که این حرفه بسیار فرسایشی است و اگر با ناامیدی همراه باشد، دیگر مانند گذشته لذتبخش نخواهد بود.

اغلب قالیبافان یزدی 50 تا 65 ساله هستند روزگاری دختران کوچک یزدی آرزو می کردند که همچون مادران خود بر دار قالی بنشینند اما امروز بیشتر قالیبافان بین 50 تا 65 سال سن دارند و این نشان می دهد که این افراد از سر نیاز این حرفه را ادامه داده اند و نسل جدید تمایلی به این هنر صنعت ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تار و پودی که ارزان گره می خورد

تار و پودی که ارزان گره می خورد