مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 مرداد 1402 ساعت 09:162023-07-27اجتماعي

اوج دلدادگی عزاداران حسینی در سقانفارهای مازندران


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ساری، این روزها که عطر خوشبوی محرم مشامِ جانِ مازندران را در بر گرفته، سیاه و سبزپوشی سقانفارها بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کند و دلِ هر عزادار حسینی برای بالا رفتن از پله های سقانفار پَر می کشد.

ستون های کنار هم چیده شده (6 ستون در قسمت پایین و 12 ستون در قسمت بالایی) چوبی و برخی فلزی که پس از بازسازی صورت گرفته نظم خاصی دارد و سوژه بینظیری برای عکس انداختن است.

سقانفارها گونه ای از معماری بومی شمال کشور هستند که با تاثیرپذیری از قیام کربلا به معماری دینی مذهبی تبدیل شدند و البته در گذشته بیشتر در کنار حسینیه ها، تکایا و مساجد ساخته می شدند، تا نشانگر وفای حضرت ابوالفضل (ع) به امام حسین (ع) باشند.

استان مازندران 80 سقانفار دارد که 55 سقانفارِ آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از معروف ترین سقانفارهای مازندران می توان به کیجا تکیه ، شیاده و کبریاکلا در اطراف بابل و آهنگرکلا ، زرین کلا و هندوکلا در آمل اشاره کرد، سقانفار انارمرز جویبار نیز یک قرن سابقه دارد.

به گفته کارشناسان؛ نقش شیر با انسان و نقاشی های هک شده روی سقانفارها متعلق به دوره اوج تمثیل های مذهبی و نگاره ها یعنی دوره صفویه است اما مهمترین نمود مذهبی مردم ایران پس از دوره صفویه در دوران قاجار به منصه ظهور رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اوج دلدادگی عزاداران حسینی در سقانفارهای مازندران

اوج دلدادگی عزاداران حسینی در سقانفارهای مازندران