مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 8 مرداد 1402 ساعت 12:352023-07-30سياسي

دسته چوبی گرگان آیینی به قدمت چندین سده+تصویر


همزمان با پایان دهه اول ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، آیین سنتی دسته چوبی از شب گذشته تا نخستین ساعات بامداد امروز در محلات قدیمی دارالمؤمنین گرگان برگزار شد.

- ایسنا/گلستان همزمان با پایان دهه اول ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، آیین سنتی دسته چوبی از شب گذشته تا نخستین ساعات بامداد امروز در محلات قدیمی دارالمؤمنین گرگان برگزار شد.

در آیین سنتی دسته چوبی که برای اعلام پایان بخش عزاداری دهه اول محرم برگزار شده و قدمتی چند صد ساله دارد، هیئات مذهبی در قالب دسته جات مجزا با در دست گرفتن چوب های بلند و روشن کردن مشعل به عزاداری می پردازند.

این مراسم در محلات بافت قدیم شهر اعم از میخچه گران، دوشنبه ای، دربنو، دباغان و سرچشمه انجام شده و در جلوی دسته جات گروهی از عزاداران هستند که سادات بوده و پارچه سبزی به سر بسته و میدان دار مراسم هستند.

سیاه پوشان این مراسم اشعاری برای پشتیبانی از خون شهدا و آمادگی جهت جنگیدن با دشمنان و جان نثاری برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، از جمله ما غلامان علی شمر دوران می زنیم - تیر بر فرق یزید نامسلمان میزنیم ، امام اول علی - ساقی کوثر علی - علی و اولاد علی ، از گردن خود دین ادا می کنم امشب - جان را به فدای شهدا می کنم امشب ، اول ماه محرم و وسط ماه محرم و آخر ماه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دسته چوبی گرگان آیینی به قدمت چندین سده+تصویر

دسته چوبی گرگان آیینی به قدمت چندین سده+تصویر