مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 10:552023-07-29فرهنگي

پرده خوانی؛ هنری که دیگر جایگاهی در مجالس عزاداری ندارد!


پرده خوانی، هنری از هنرهای نمایشی عامه است که به نقل واقعه های مذهبی به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده می پردازد، موضوعی که این روزها در مجالس عزاداری کم رنگ شده و برخی از هنرمندان از فراموشی این میراث ادبی و مذهبی می گویند.

-  به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تربت حیدریه، هنر پرده خوانی قدمت زیادی در ایران دارد و مردمان گذشته نیز علاقه زیادی به این مراسم از خود نشان می دادند اما متاسفانه این هنر ارزشمند در جامعه کم رنگ شده است.

به طوری که به اعتقاد کارشناسان، لازم است با رویکردی نو و تازه، این آیین و سمبل ادبیات شفاهی ایران زمین را از محاق فراموشی به در آورد.

پرده خوانی، هنری از هنرهای نمایشی عامه است که به نقل واقعه های مذهبی به ویژه واقعه عاشورا از روی تصاویر نقاشی شده روی پرده اختصاص دارد، در پرده خوانی نقالی که  پرده خوان نامیده می شود با بیانی رسا و آهنگین داستان واقعه های مجالس پرده را شرح می دهد پرده خوانی از هنرهای معرکه گیری و ترکیبی از فنون قصه گویی و نقالی است  پرده خوانی از جمله هنرهای معرکه گیری و ترکیبی از فنون قصه گویی و نقالی است، پرده خوانی را شمایل گردانی، پرده داری و پرده گردانی نیز می گویند.

صورت خوانی را بخشی از پرده خوانی و یا با پرده خوانی یکی دانسته اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرده خوانی؛ هنری که دیگر جایگاهی در مجالس عزاداری ندارد!

پرده خوانی؛ هنری که دیگر جایگاهی در مجالس عزاداری ندارد!