مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1402 ساعت 08:202023-07-23دانش

معمای بزرگ در تاریخ سیاره سرخ


این بخش از مریخ شباهت زیادی به کره زمین دارد.

سوال بزرگی که در این زمینه مطرح می شود این است که این خندق ها چگونه شکل گرفته اند؟ - مشاهده خندق های عمیقی بر روی سطح کره مریخ سوالات زیادی را ایجاد کرده و اصلی ترین ابهام در این مورد است که این خندق ها چگونه شکل گرفته اند.

نتیجه تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که خندق های روی سطح مریخ احتمالا زمانی شکل گرفته اند که این سیاره به شدت چرخیده و کج شده بود و همین باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در آب و هوای مریخ شده بود و آب به شکل آبشاری از شیب ها به سمت پایین جاری شده و دره هایی را ایجاد کرده است.

خبرآنلاین نوشت؛ دانشمندان برای اولین بار در سال 2000 این خندق ها را کشف کردند و شباهت عجیب این کانال ها با کانال های روی زمین، در دره های خشک قطب جنوب که توسط آب حاصل از ذوب شدن یخچال های یخی ایجاد شده بود، تعجب آنها را برانگیخت.

این دره های مریخی حکایت از آن دارند که روزگاری آب در مریخ در جریان بوده و شاید همین حالا هم در برخی مواقع در جریان باشد.

جیمز دیکسون، دانشمند سیاره شناسی موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا و نویسنده ارشد این مقاله در این رابطه گفته: این خندق ها بسیار شبیه نمونه های زمینی شان هستند؛ ولی در مریخ قرار دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معمای بزرگ در تاریخ سیاره سرخ

معمای بزرگ در تاریخ سیاره سرخ