مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 26 مرداد 1402 ساعت 11:252023-08-17سياسي

آیا مصدق پیشنهاد آمریکا (شرکت 50-50) را رد کرد؟


در آستانه هفتادمین سال گرد کودتای 28 مرداد 1332 در چند بخش برخی از مهم ترین نکات و ابهامات در رد کودتا بودن کودتا یا در نکوهش دکتر محمد مصدق و در این بخش رد پیشنهادهای میانجی گرانه آمریکا را برمی رسیم: -    عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در آستانه هفتادمین سال گرد کودتای 28 مرداد 1332 در چند بخش برخی از مهم ترین نکات و ابهامات در رد کودتا بودن کودتا یا در نکوهش دکتر محمد مصدق  به سبب رد پیشنهادهای میانجی گرانه آمریکا را برمی رسیم:  1.

برخی انتقاد می کنند که دکتر مصدق لجاجت کرد وگرنه می توانست پیشنهاد آمریکایی ها برای مشارکت 50-50 را بپذیرد ولی به خاطر اصرار بر مالکیت کل شرکت نفت همه را از دست داد.

 این ادعا - که دو سه بار هم دکتر صادق زیبا کلام مطرح کرده - اما درست نیست چرا که مصدق اگر اهل مذاکره نبود راهی آمریکا نمی شد.

   او از هر سفر غیر ضرور پرهیز داشت و اهل سخنرانی و افتتاحیه به سبک امروز و سفرهای طولانی هم نبود اما به آمریکا رفت و روزها و ساعت ها مذاکره کرد.

 اتفاقا مصدق بود که پیشنهاد کرد یک شرکت بی طرف و ترجیحا یا مثلا هلندی مدیریت نفت را برای دوره انتقال بر عهده گیرد و آمریکایی ها پیشنهاد شراکت 50- 50 را مطرح کردند.

 شاید بگویید، خوب منتقدان و زیباکلام نیز همین را می گویند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا مصدق پیشنهاد آمریکا (شرکت 50-50) را رد کرد؟

آیا مصدق پیشنهاد آمریکا (شرکت 50-50) را رد کرد؟