مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 مرداد 1402 ساعت 16:562023-08-14فرهنگي

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم


  در حال حاضر به دلیل تغییراتی که توسط ساکنان در ساختار و تاسیسات آن ایجاد شده و همچنین فرسایش ناشی از آب وهوا بخش زیادی از این دیوار نابود و یا زیرخاک مدفون شده است.

از سوی دیگر به خاطر وجود روستاها در مسیر دیوار و همچنین اراضی کشاورزی روی آن، میراث فرهنگی عملا با چالش جدی برای ثبت جهانی این میراث عظیم روبرو است.

* ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان نیاز به مرمت و احیا دارد این شاهکار معماری ایران باستان نیاز به ثبت جهانی دارد و برای قرارگرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو می بایست مرمت و بازسازی شود.

مدیرپایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان دراین رابطه می گوید: دیوار بزرگ گرگان از جمله مکان های تاریخی شمال کشور بوده که تاریخ بسیار غنی در خود جای داده و به عنوان دومین دیوار طولانی جهان قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

وی تصریح کرد: در ضلع جنوبی دیوار دفاعی گرگان، خندق هایی از کوره آجرپزی با عمق دو متر در زمین های این منطقه ساخته شده و با توجه به اینکه این خندق ها در خلاف جهت وزش باداحداث شده،خبر از نبوغ مهندسین در حدود یکهزارو 500 سال پیش را می دهد.

در این خندق ها، سکوهایی برای نگهداری خشت های تولید در 11 ردیف با فاصله تقریبی 10 تا 15 سانتی متر از یکدیگر ساخته شده تا عبور جریان هوا،گرما و حرارت حاصل از مواد سوختی داخل کوره را ممکن می سازد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم