مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 09:002023-07-29دانش

مجازات جعل مدرک دانشگاهی چیست؟


در قانون مجازات اسلامی جعل مدرک تحصیلی و دانشگاهی جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، چندسالی است که جعل مدرک دانشگاهی یا به عبارتی مدرک سازی رواج پیدا کرده است و عده ای از افرادی که هیچگاه پایشان به دانشگاه نرسیده است برای خود مدارک عالی دانشگاهی می سازند.

اما پیش از هرچیزی باید گفت جعل مدرک مانند سایر جعل هایی که صورت می گیرد جرم است و قانونگذار برای آن مجازات مخصوصی را تعیین کرده است.

جعل به هرگونه عملیات متقلبانه ای گفته می شود که باعث ایجاد خسارت های مادی و معنوی می شود و در اصطلاح عمومی جعل زمانی محقق می شود که تغیرات متقلبانه ای در اسناد رسمی یا عادی صورت گیرد و اطلاعات به صورت اشتباه در آن وارد شود.

در ماده 523 قانون مجازات اسلامی گفته شده جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.

اما همانطور که اشاره شد علاوه بر جعل اسناد عادی یا رسمی جعل مدرک تحصیلی و دانشگاهی نیز جرم است و قانونگذار برای این جرم خاص در ماده 527 قانون مجازات اسلام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مجازات جعل مدرک دانشگاهی چیست؟

مجازات جعل مدرک دانشگاهی چیست؟