مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 10:102023-07-26فرهنگي

تخریب کاشی های مسجد وکیل شیراز + عکس


یک فعال میراث فرهنگی از تخریب و نابودی کاشی های مسجد وکیل شیراز براثر فرسودگی مصالح، تغییرات اقلیمی و بی توجهی در مرمت و حفاظت خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سیاوش آریا با انتشار تصاویری از مسجد وکیل شیراز درباره وضعیت کاشی های آن گفت: کاشی های مسجد تاریخی وکیلِ شیراز که در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، به نظر می رسد بنا بر دلایلی چون گذشت زمان، فرسودگی مصالح، رسیدگی نکردن و رِخنه عوامل طبیعی به گونه روزاَفزون و در بخش های گوناگونِ این شاهکار هنر شیراز، در حال ریختن و نابودی است و باید هرچه زودتر و فوری به آن رسیدگی کرد.

او ادامه داد: با وجود همه زیبایی های مسجد تاریخی وکیلِ شیراز، کاشی های هفت رنگ تاریخی و بسیار ارزشمند این بنای ملی به دلیل گذشت زمان، رِخنه عوامل طبیعی، فرسودگی مصالح و رسیدگی نکردن مسولان، در حال وَر آمدن و جدا شدن از دیواره ها و تاق های مسجد است که نابودی تدریجی یکی از مهم ترین بناهای آیینی و مذهبی ایران را به دنبال خواهد داشت.

این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: در بیشتر بخش های مسجد وکیل و در زیر تاق ها و رواق ها و دیواره های آن به ویژه در گوشه شمالی مسجد، کاشی های تاریخی هفت رنگ و بسیار زیبا، وَر آمده و جدا شده و ریخته است و جای خالی آن بدجوری در ذوق می زند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تخریب کاشی های مسجد وکیل شیراز + عکس

تخریب کاشی های مسجد وکیل شیراز + عکس