مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 مرداد 1402 ساعت 10:352023-08-05پزشكي

حیات وحش در خطر طاعون


کارشناسان دامپزشکی شهرستان شیراز کانون بیماری طاعون نشخوار کنندگان دام های اهلی را روستای دودج اعلام کرده بودند، هر چند آسیب های این بیماری به بخشی از پارک ملی بمو سرایت کرد اما با تلاش متخصصان دامپزشکی و کارشناسان محیط زیست تاکنون تلفات کمی در حیات وحش مشاهده شده است.

- طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری مشترک دام اهلی و حیات وحش است و تنها راه ریشه کنی آن واکسیناسیون مرتب و سالانه دام های اهلی توسط سازمان دامپزشکی است اما با وجود تداوم بروز این بیماری به نظر می رسد که روند واکسن زدن به طور کامل و مداوم انجام نمی شود.

  طاعون سیاه در لابلای تاریخ جا خشک کرده است.

در سده 1300 میلادی، شیوع طاعون خیارکی که به طاعون سیاه معروف شد، موجب مرگ بیش از 75 تا 200 میلیون نفر از مردم اوراسیا شد.

تخمین زده می شود که یک سوم جمعیت ایران در آن زمان کشته شدند اما نکته جالب اینجاست که انسان در این زمینه هم نگذاشت طبیعت و به دنبال آن حیات وحش قسر در برود و با چرای بی رویه و وارد شدن به زیستگاه حیات وحش، حیوانات بی گناه را هم درگیر این بیماری کرد که اکنون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، سالانه موجب تلف شدن تعداد زیادی از گونه های کل و بز و قوچ و میش می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حیات وحش در خطر طاعون

حیات وحش در خطر طاعون