مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 09:352023-07-26فرهنگي

شهر خیال انگیز شیراز لایق شناساندن به جهانیان است


شیراز به عنوان شهر خیال انگیز هنرمند پرور، نه تنها درخور ثبت ملی بلکه لایق شناساندن به جهانیان به عنوان شهری است که معرف فرهنگ و هنر فاخر این سرزمین است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازقرار داده است نوشت: شهر تاریخی شیراز بر اساس شواهد و تحلیل های شهری و روایت های معتبر تاریخی یکی از معدود شهرهای ایرانی است که از ابتدا به صورت سازماندهی شده و با ساختاری دایره ای شکل که طرح آن برگرفته از شهرهای سَلَف (شهرهای پیشین) خود مانند شهر گور و دارابگرد بوده طرح ریزی و ساخته شده است.

در جای جای این شهر تاریخی می توان نمونه ساختارهای شهری دوره های مختلف مهم و تأثیر گذار هزار و سیصد سال اخیر را دید چرا که هر سوی این شهر معرف یک دوره مهم تاریخی است.

از جمله ساختار شهری دوره اولیه اسلامی که در اطراف مسجد جامع عتیق نمود پیدا کرده است.

ساختار شهری دوره اتابکی و ایلخانی در محدوده های مرکزی و غربی شهر، ساختار شهری دوره صفوی در محدوده های اطراف مدرسه خان و ساختار دوره زندیه که در زمان پایتخت شدن این شهر، فضاهای منحصر به فرد شهری در محدوده های مجموعه زندیه و وکیل ایجاد شده است.

ویژگی های منحصر به فرد دیگری از جمله ساختار یکپارچه و ارگانیک و به هم فشرده شهری، مراکز محلات و فضاهای همسایگی خاص و بناهای ویژه و شاخص، این شهر تاریخی را بی نظیر و منحصر به فرد کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهر خیال انگیز شیراز لایق شناساندن به جهانیان است

شهر خیال انگیز شیراز لایق شناساندن به جهانیان است