مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 مرداد 1402 ساعت 10:502023-08-15اجتماعي

شال بافی سیستان، هنری با قدمت 5 هزارساله


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: پارچه بافی در منطقه سیستان قدمتی افزون بر پنج هزار سال دارد و تکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهر سوخته گواهی بر این ادعا است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، علیرضا جلالزایی با اشاره به اینکه انسان در طول تاریخ برای پوشش خود از الیاف گوناگون که منجر به خلق بافت و ایجاد تن پوشی پارچه ای شده استفاده کرده است، اظهار کرد: بافت های پارچه از الیاف گیاهی یا حیوانی به دست می آید و طول آنها در هنگام نخ ریسی باید آن قدر باشد تا بتوان آن ها را بر روی هم قرارداد و لیف ممتد و محکمی را تشکیل داد.

وی بیان کرد: قطعه شال با نقش شطرنجی از جمله تولیدات خاص پارچه بافی سیستان است که اغلب به صورت قبول سفارش تهیه شده، در این راستا بیشترین رنگ های به کاررفته در این منسوجات مشکی، سفید، کرم، قهوه ای، سورمه ای و اغلب رنگ های تیره است.

جابه جایی سنتی وردها دستگاه پارچه بافی با پا این مقام مسئول با بیان اینکه معیارهای سنجش و انتخاب نخ در پارچه بافی کلاف و دوک است که به صورت وزنی خریداری می شود، افزود: صنعتگر باتوجه به نیاز خود نوع نخ، رنگ ها و ضخامت دلخواه را انتخاب می کند، ارزش کالا به کیفیت محصول تولید شده و زمانی که برای بافت آن صرف می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شال بافی سیستان، هنری با قدمت 5 هزارساله

شال بافی سیستان، هنری با قدمت 5 هزارساله