مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 12:112023-07-29فرهنگي

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا (ع)+فیلم


دمام از زمان قاجار وجود داشته و با مهاجرت آفریقایی ها به ایران با کشتی وارد بوشهر شده است؛ در کنیا و هندوستان نیز مراسم سنج و دمام وجود دارد، دمام کوچک برای کودکان و دمام های بزرگ در مسجد استفاده می شود.

  تفاوت ساخت دمام از گذشته تاکنون همانطور که گفتیم دمام استوانه ای شکل است؛ در گذشته تنه درخت را با چکش و مُغار خالی می کردند و به اصطلاح به آن گُرم می گفتند اما دمام های جدید به صورت تَرکه ای هستند و تکه های بلند و باریک چوب در کنار هم بدنه چوبی دمام را تشکیل می دهند؛ به بدنه چوبی دمام پیپ گفته می شود که در گذشته از درخت ساج و آبنوس که از آفریقا وارد می شده و امروزه از چوب روس تهیه می شود.

  بردک نیا می گوید: در محله های قدیمی بوشهر دمام های بسیار قدیمی وجود دارد که از تنه درخت ساخته شده است و در حال حاضر این نوع آماده سازی پیپ به دلیل سختی زیاد کمیاب است و فقط خراطی هایی که دستگاه دارند می توانند آن را درست کنند.

بدنه چوبی با جوهر گردو، سیلر، سنباده و روغن ماشین نقاشی و رنگ می شود.

  دمام ساز بوشهری ادامه می دهد: پس از آماده شدن بدنه چوبی، دمام سازی وارد مرحله چنبره درست کردن می شود؛ چنبره در گذشته از چوب درخت خیزران ساخته می شده اما امروزه، چنبره از یک میلگرد آجدار که به شکل حلقه ای که کمی بزرگتر از دهانه ساز می باشد ساخته می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا (ع)+فیلم

سبک معروف بوشهری ها برای اعلام عزای سیدالشهدا (ع)+فیلم