مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 مرداد 1402 ساعت 17:002023-07-28سياسي

«شیروکتل» آیین کهن عاشورایی ها در میناب


«شیر و کُتَل» یکی از مراسم های کهن دینی مذهبی عاشورایی در شهرستان میناب است که در استان هرمزگان و کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و قرن هاست توسط مردم شهرستان میناب برگزار می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بندرعباس، شیر و کُتَل یکی از مراسم های کهن دینی  ومذهبی  وعاشورایی در شهرستان میناب است که از آوازه ای مثال زدنی در استان هرمزگان و کشور برخوردار است  و قرن هاست توسط مردم شهرستان میناب در روز عاشورا برگزار  می شود.

این مراسم سنتی و دیرینه هر ساله در صبح دهم محرم همزمان با روز عاشورا در شهر میناب و برخی روستاهای آن برگزار می شود، این آیین ویژه روز عاشورا است که همانند آیین علم گردانی در روز پنجم محرم در شهرستان میناب مشتاقان خاص خود را دارد که هنرمندان مینابی در نقش های سربازان و لشکریان یزید و شمر و کاروان اسرا، از حسینیه ابوالفضل و علی ابن ابی طالب(ع) محله بی نازنینی تا حسینیه صاحب الزمان (عج) (لب رود خانه) با اجرای نمایش خاص وقایع ظهر عاشورا به هنرنمایی و نقش آرایی می پردازند.

  دسته های عزاداری به طور معمول  با حضور در این روز با سینه زنی و عزاداری خود در فراق سید الشهدا حزن و اندوه را در بین مردم ایجاد می کنند و با  حمل علم ها، تابوت ها و حجله های تزیین شده، شیر و ذوالجناح مراسم بزرگ عاشورایی را برگزار می کنند .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«شیروکتل» آیین کهن عاشورایی ها در میناب

«شیروکتل» آیین کهن عاشورایی ها در میناب