مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 مرداد 1402 ساعت 10:012023-08-05اجتماعي

نخل گردانی زواره، نماد عشق کویرنشینان به سالار شهیدان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اردستان، نخل نماد تابوت، اتاقکی است که از چوب ساخته شده است و با پارچه های ابریشمی و نظایر آن آراسته می شود، نخل بندی آیین سنتی است که قبل از فرارسیدن ماه محرم انجام می شود.

آیین نخل گردانی از آیین های سنتی است که پس از مرحله نخل بندی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین ( ع) برگزار می شود؛ نخل گردانی ویژه مناطق کویری و مرکزی ایران است و در شهرهایی نظیر زواره ، اردستان، نایین، ابیانه، بادرود و یزد اجرا می شود.

قدمت تاریخی آیین نخل گردانی به دوران حکومت صفویان، پس از معرفی مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور برمی گردد، آیین سنتی نخل گردانی زواره قدمتی 300 ساله دارد که در ایام محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود.

سید محمد هادی احمدی طبا، فرماندار اردستان در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مراسم نخل بندی و نخل گردانی حسینیه بزرگ زواره یک مراسم سنتی و آیینی با قدمت دیرینه است که برنامه های خاص خود را نیز دارد، مراسم نخل بندی در سحرگاه آخرین جمعه ماه ذی الحجه انجام می شود.

وی افزود: نخل گردانی در ظهر روز عاشورای حسینی، توسط عزاداران انجام می شود نخل 72 پایه دارد  کارهای ثبت ملی این آیین در سال های 95 و 96 انجام شد و در عاشورای سال 1445 قمری از لوح ثبت ملی این آیین رونمایی شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخل گردانی زواره، نماد عشق کویرنشینان به سالار شهیدان

نخل گردانی زواره، نماد عشق کویرنشینان به سالار شهیدان