مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 22:202023-08-19سياسي

نسخه منتشرنشده فرمان انتصاب فضل الله زاهدی به نخست وزیری + عکس


مرکز اسناد انقلاب اسلامی در هفتادمین سالگرد کودتای آمریکایی - انگلیسی 28 مرداد 1332، برای اولین بار نسخه ماشین نویسی شده فرمان انتصاب زاهدی به نخست وزیری را منتشر می کند که دفتر نخست وزیری اصالت آن را تایید کرده بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، فرمان انتصاب سپهبد فضل الله زاهدی به نخست وزیری در 22 مرداد 1332 صادر شد یا 23 مرداد؟ پاسخ به این سؤال از این جهت اهمیت دارد که به یکی از مهمترین مناقشات درباره مخدوش بودن فرمان محمدرضاشاه پهلوی که بامداد 25 مرداد 1332 توسط سرهنگ نعمت الله نصیری، رییس گارد شاهنشاهی تحویل داده شد، پایان می دهد.

آشفتگی در نسخه دست نویس فرمان، این ظن را تقویت می کند که این نامه ابتدا مهر شده و سپس حکم نوشته شده است چنانکه نویسنده در این سربرگ سفید مهر ابتدا سه سطر را نوشته و سطر چهارم را با فشردگی هرچه تمام تر در کنار امضای شاه به پایان رسانده تا متن از امضا تجاوز نکند در حالی که در دیگر احکام یا نامه ها امضا زیر متن است.

تاریخ فرمان هم مشکوک است؛ اول سال قید شده، پایین آن ماه که به اشتباه مراداد نوشته شده و سپس روز که پررنگ بودن عدد 23 احتمال دستکاری در اعداد یا افزودن روز توسط فرد دیگری را مطرح می کند چون حتی طرز نوشتن دو عدد 2 و 3 در روز 23 نیز شبیه این دو عدد در تاریخ 1332 نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نسخه منتشرنشده فرمان انتصاب فضل الله زاهدی به نخست وزیری + عکس

نسخه منتشرنشده فرمان انتصاب فضل الله زاهدی به نخست وزیری + عکس