مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 16:562023-08-19سياسي

در کودتای 28 مرداد 1332 در قزوین چه گذشت؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قزوین، با آنکه 70 سال از کودتای ننگین 28 مرداد 1332 که به سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق و بازگشت دوباره محمدرضا پهلوی به قدرت انجامید؛ سپری شده، اما هنوز ابعاد فراوانی از این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران ناگفته باقی مانده است.

از جمله این ناگفته ها، روایت فعالان نهضت ملی شدن صنعت نفت در مناطق مختلف ایران است که البته بسیاری از آنان اینک رخ در نقاب خاک کشیده و خاطرات خود از آنچه در 28 مرداد رخ داد را به گور برده اند.

در این میان اما، مهدی صراف یکی از فعالان سیاسی طرفدار دولت قانونی دکتر محمد مصدق که در دوره ملی شدن صنعت نفت عضو شورای مرکزی جمعیت آزادی مردم ایران شاخه قزوین بود، خاطرات بسیاری از روزهای پر فراز و نشیب دوران حکومت محمد مصدق و تحولات سیاسی در آن مقطع حساس تاریخ ایران در سینه داشت.

او در دهه هفتاد به بیان خاطرات خود از سه روز منتهی به کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 در قزوین پرداخت؛ خاطراتی که می تواند پس از  هفت دهه، بخشی از مبارزات ناگفته مردم قزوین را در آن دوره پُر التهاب بازتاب دهد.

کودتای نافرجام و وضعیت قزوین مهدی صراف در خاطرات خود می گوید: روز 25 مرداد ماه سال 1332 به وسیله اطلاعیهٔ جمعیت آزادی مردم ایران از دستگیری سرهنگ نعمت الله نصیری که مأموریت اجرای قسمتی از کودتا را بر عهده داشت، خبرد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در کودتای 28 مرداد 1332 در قزوین چه گذشت؟

در کودتای 28 مرداد 1332 در قزوین چه گذشت؟