مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 مرداد 1402 ساعت 10:302023-07-24اجتماعي

مدرسه فردوسی تبریز، نخستین دبیرستان ایرانی


32 دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز به عنوان یکی از 51 دبیرستان ماندگار ایران، نخستین دبیرستانی است که به دست ایرانیان در سال 1295 شمسی در زمان ریاست لقمان الملک ادهم بر اداره ایالتی معارف آذربایجان در زمان حضور محمدحسن میرزا، ولیعهد احمد شاه قاجار در تبریز، بنیان گذاشته شده و به مناسبت این که تاسیس آن مصادف با میلاد پیامبر اکرم(ص) بود، در آن زمان به عنوان مدرسه متوسطه محمدیه نامیده شد.

این مدرسه، مدیران و معلمان به نامی داشت و در آن زمان یک دانشگاه برای خود بود؛ مدیران آن کسانی چون میرزا باقر طلیعه و میرزا محسن خان رفعت، اسماعیل امیرخیزی، استاد کریم صدق روحی و رسول براهنی بودند که هر یک مانند ستاره ای در آسمان علم و فرهنگ و ادب ایران می درخشند.

در این مدرسه کسانی چون استاد شهریار، یحیی آرین پور، غلامعلی رعدی آذرخشی، مهدی روشن ضمیر و .

پرورش یافته اند و اساتید بزرگ دانشگاه تهران در سال های پس از تاسیس آن از قبیل سید کاظم عصار، هادی سینا و جلال همایی افتخار معلمی در آن را در کارنامه علمی شان دارند.

نگهداری این مدرسه هم از نظر میراثی اهمیت بالایی دارد و هم به خاطر اینکه شناسنامه تربیت ستارگان و بزرگان کشور در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و دینی کشور می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدرسه فردوسی تبریز، نخستین دبیرستان ایرانی

مدرسه فردوسی تبریز، نخستین دبیرستان ایرانی