مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مرداد 1402 ساعت 12:252023-08-21اقتصادي

دریای خزر 24 درصد کوچک تر می شود؟! - شدید ترین پیامد ها متوجه روسیه است!


نتایج پژوهش ها نشان می دهد، طی دو دهه اخیر روند کاهش تراز آب خزر طولانی تر شده و شدت کاهش تراز آب به ویژه در سال های اخیر شدت یافته به طوری که تنها در سال 1401، - جی پلاس؛ دریای خزر در سال های اخیر توسط عواملی مختلفی از جمله آلودگی های نفتی، ورود فاضلاب، آلودگی های پلاستیکی و.

تهدید می شود، اما میان همه تهدیدات کاهش تراز آب دریای خزر در زمان حاضر اصلی ترین تهدید این دریا محسوب می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتسنیم؛ نتایج پژوهش ها نشان می دهد، طی دو دهه اخیر روند کاهش تراز آب خزر طولانی تر شده و شدت کاهش تراز آب به ویژه در سال های اخیر شدت یافته به طوری که تنها در سال 1401، تراز آب 26 سانتی متر کاهش یافته است! در مجموع از سال 1375 تا 1401 که روند کاهش تراز آب شروع شده، حدود 2 متر از سطح آب کاهش یافته و به کمترین میزان در 30 سال اخیر رسیده است.

بر اساس سناریو های مختلف، سطح آب دریای خزر تا پایان قرن حاضر 9 تا 18 متر پایین خواهد شد! سطح دریای خزر به صورت فزاینده ای پایین تر می آید و شتاب کاهش آب در حال افزایش است، با توجه به اینکه آب های بخش روسیه و ترکمنستان خزر، کم عمق است، با افت 9 متری آب، حدود 24 درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد و اگر 18 متر آب افت کند، 34 درصد از سطح این دریاچه خشک خواهد شد! در رابطه با مهم ترین عوامل پسروی آب دریای خزر، دکتر مجتبی ذوالجودی؛


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دریای خزر 24 درصد کوچک تر می شود؟! - شدید ترین پیامد ها متوجه روسیه است!

دریای خزر 24 درصد کوچک تر می شود؟! - شدید ترین پیامد ها متوجه روسیه است!