مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1402 ساعت 16:282023-07-23سياسي

ماجرای برگزاری روضه های مخفیانه در زمان رضاشاه


رضاشاه روضه خوانی را هم منع کرد و طوری بود که وقتی می خواستیم در روضه خوانی ها شرکت کنیم به قَصبات و دِهاتِ دوردست می رفتیم.

من خودم بارها مثلا خواستم بروم عزاداری شرکت کنم، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: از 1315 تا 1320 ش.

که عزاداری به طور علنی ممنوع شده بود، مجالس عزاداری به طور پنهانی در خانه ها، گاهی پیش از روشن شدنِ هوا و دور از چشم مأموران رضاشاه برگزار می شد و اگر مأموران به کسی شک می کردند، دستگیرش می کردند و یا تنها با گرفتن رشوه رهایش می کردند.

مردم برای شرکت در مجالس روضه که در خانه ها به صورت پنهانی انجام می شد، از بیم مأموران گاهی از پشت بام ها به منزل یکدیگر می رفتند و روضه خوان هم برای آنکه گرفتار مأموران نشود، با لباس مبدل به خانه ها می رفت و در آن جا لباس خود را می پوشید.

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی دوانی که در آن ایام در آبادان زندگی می کرد، در خاطراتش آورده است: در آبادان آن روز ایام دهه اول محرم فقط یک مجلس بود آن هم در حسینیه هندی ها که مرحوم حاج کریم بایِ هندی از تجار آبادان آن را برپا می کرد.

من و برادرم همراه مادرم و دایی ها و بعضی از بستگانم و یکی دو نفر دیگر آهسته می رفتیم در حسینیه را می زدیم و تا در باز می شد می رفتیم توی شبستان حسینیه و خوب که جمعیت آن هم در حدود سی چهل نفر مرد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای برگزاری روضه های مخفیانه در زمان رضاشاه

ماجرای برگزاری روضه های مخفیانه در زمان رضاشاه