مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1402 ساعت 11:252023-07-23بين الملل

دستاوردهای اردوغان از سفر به سه کشور حوزه خلیج فارس


سفر اخیر اردوغان به سه کشور عربی حوزه خلیج فارس نشان از آن دارد که رهبر ترکیه بیش ازپیش منافع اقتصادی را بر اختلافات ایدئولوژیک مقدم می شمارد.

- : هفته گذشته کشورهای عربستان، امارات متحده و قطر میزبان رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بودند.

تور عربی اردوغان در رسانه های عربی و ترک زبان انعکاس گسترده ای داشت و بسیاری از کارشناسان این سفر را دومین کامیابی اردوغان پس از پیروزی در انتخابات برشمردند.

مهم ترین دلیل اهمیت این سفر تغییر مناسبات میان ترکیه با عربستان و امارات از تیرگی روابط تا همکاری است؛ روابط آنکارا با ریاض و ابوظبی تنها در عرض دو سال از رقابت به سمت عادی سازی و سپس در جهت مشارکت استراتژیک تحول یافته و اکنون به نظر می رسد دیدار اردوغان با رهبران این کشورها مقدمه ای برای راهبردی شدن روابط میان آنها باشد.

ارتقای روابط با عربستان سعودی با وجود سابقه تاریخی مثبت روابط ریاض و آنکارا در یک دهه اخیر چند رویداد سبب تیرگی روابط میان آنها شد؛ حمایت آشکار ترکیه از اخوان المسلمین به ویژه در جریان اتفاقات بیداری اسلامی را می توان آغاز اختلافات ایدئولوژیک دو کشور دانست.

پس از آن در سال 2017 زمانی که قطر توسط ائتلاف به رهبری عربستان مورد تحریم قرار گرفت، ترکیه در کنار دوحه ایستاد و علاوه بر تأمین مایحتاج ضروری برای مردم قطر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستاوردهای اردوغان از سفر به سه کشور حوزه خلیج فارس

دستاوردهای اردوغان از سفر به سه کشور حوزه خلیج فارس