مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 27 شهریور 1402 ساعت 15:562023-09-18فرهنگي

کاروانسراهای ایرانی؛ ثبت جهانی، گرفتاری همیشگی+ فیلم و عکس


شماری از ده ها کاروانسرای تاریخی و زیبای ایران اخیراً ثبت جهانی شد.

بنا بر آمارهای ارائه شده، 54 کاروانسرای تاریخی کشورمان در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

در نشست اخیر اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، پرونده کاروانسراهای ایران بررسی و با تصویب اعضای این کمیته به عنوان میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

چهل وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از 19 شهریورماه (10 سپتامبر) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی کار خود را آغاز کرده بود و پرونده 50 اثر میراث فرهنگی و طبیعی از بیش از 40 کشور جهان برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در آن در حال بررسی است.

از این تعداد، 24 پرونده سهمیه اجلاس سال گذشته است که به دلیل بحران اوکراین به تعویق افتاد و 26 پرونده مربوط به اجلاس سال 2023 می شود.

نمایندگان ایکوموس، قطر، زامبیا، پادشاهی عمان، نیجریه، روسیه، هندوستان، آفریقای جنوبی، مالی، یونان، اتیوپی، عربستان سعودی، بلژیک، بلغارستان و آرژانتین با اشاره به تاریخچه، سازه معماری، اهمیت و جایگاه آن در سفرهای تاریخی در مسیرهای بیابانی و نیز ارزش های فرهنگی از ثبت کاروانسراهای ایران حمایت کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسراهای ایرانی؛ ثبت جهانی، گرفتاری همیشگی+ فیلم و عکس

کاروانسراهای ایرانی؛ ثبت جهانی، گرفتاری همیشگی+ فیلم و عکس