مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 شهریور 1402 ساعت 09:152023-08-30سياسي

آیا «لا اکراه فی الدین» با «حجاب قانونی» تعارض دارد؟


حجت الاسلام احمد طاهری نیا در یادداشتی به شبهات برخی افراد که با تمسک به آیات قرآن در مقام نفی اصل حجاب یا اجتماعی بودن آنها هستند پاسخ داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازکه سه شبهه که با استناد به آیات قرآن در مقام اثبات فردی بودن حجاب بودند، بیان و پاسخ آنها ارائه شد.

در یادداشت حاضر، به پاسخ شبهات دیگری پرداخته می شود که برخی با تمسک به آیات قرآن در مقام نفی اصل حجاب یا اجتماعی بودن آنها هستند.

در ادامه متن این یادداشت تقدیم مخاطبان می شود: 1.

حجاب در قرآن به معنای حاجب و مانع است نه به معنای پوشش شرعی کلمه حجاب در قرآن به معنای پوشش شرعی نیست؛ بلکه در همه موارد به معنای مانع و حاجب و برای غیر پوشش است .

[2] پاسخ: منشأ این شبهه، خلط معنای لغوی حجاب با اصطلاح شرعی آن است.

واژه حجاب در لغت به معنای حائل، مانع و پرده است؛ ولی در اصطلاح فقه معاصر و در عرف مسلمانان، به معنای پوشش شرعی است.

ازاین رو این سخن درست است که کلمه حجاب و مشتقات آن در قرآن در همه موارد (شوری ،51؛ احزاب ،53؛ اعراف ،46؛ فصلت ،5؛ مریم ،17؛ اسرا ،45؛ ص ،32؛ مطففین ،15)، به معنای لغوی است نه پوشش شرعی، ولی نباید اشتباه شود و تصور شود که پس حجاب شرعی در قرآن نیامده است.

حجاب شرعی در قرآن با الفاظ و تعابیر دیگری غیر از کلمه حجاب آمده است؛ مانند نهی از اظهار زینت در جمله: لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنّ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا «لا اکراه فی الدین» با «حجاب قانونی» تعارض دارد؟

آیا «لا اکراه فی الدین» با «حجاب قانونی» تعارض دارد؟