مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 شهریور 1402 ساعت 09:102023-09-08اقتصادي

فواید استفاده از کالابرگ چیست؟/اصرار مجلس بر اجرای فراگیر این طرح


دولت این روزها در حال اجرای طرح کالابرگ و تشویق مردم به استفاده از آن است،مجلسی ها نیز تاکید دارند که این طرح به صورت فراگیر و در سراسر کشور باید اجرا شود.

- خبرگزاری مهر - گروه سیاست، زهرا علیدادی: توزیع کالاهای اساسی در سال های اخیر به واسطه نوسان قیمت ارز، چالش عمده ای را برای مردم ایجاد کرده است.

بر همین اساس، دولت قبل در اردیبهشت سال 1397 تصمیم گرفت تا با طرحی تحت عنوان تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، جلوی افزایش قیمت و تورم را گرفته و بازار را تا حدی کنترل کند.

دولت وقت در مرحله اول تصمیم گرفت به همه کالاهای وارداتی ارز با نرخ ترجیحی یعنی 4200 تومانی تخصیص دهد، اما با توجه به تخصیص 18 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات انواع کالاهای لوکس و غیرضروری در سال نخست اجرای این طرح، دولت قبل تصمیم گفت ارز 4200 تومانی را به 25 قلم کالا تقلیل دهد و در ادامه هم به پنج قلم کالای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی محدود شد.

نتیجه اجرای این طرح تخصیص حدود 70 میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی 4200 تومانی در طول چهار سال بود، با وجود این قیمت بسیاری از کالاها در بازار از جمله کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی که همچنان مشمول ارز ترجیحی بودند، افزایش یافت و به مرور بر همه ثابت شد که ارز 4200 تومانی در تخصیص، اجرا و نظارت کارایی ل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فواید استفاده از کالابرگ چیست؟/اصرار مجلس بر اجرای فراگیر این طرح

فواید استفاده از کالابرگ چیست؟/اصرار مجلس بر اجرای فراگیر این طرح