مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 9 شهریور 1402 ساعت 11:252023-08-31سياسي

عزاداری به سبک و سیاق ایلامی ها


مراسم «چَمَر» نوعی آیین عزاداری در استان ایلام است که به یاد فرد فوت شده، گروهی از زنان و مردان و مویه خوانان گرد هم می آیند و عده ای با نواختن سرنا و دهل با نوا و شیونِ آن ها همراه می شوند.

- مراسم چَمَر نوعی آیین عزاداری در استان ایلام است که به یاد فرد فوت شده، گروهی از زنان و مردان و مویه خوانان گرد هم می آیند و عده ای با نواختن سرنا و دهل با نوا و شیونِ آن ها همراه می شوند.

سجاد نظری ـ کارشناس ثبت میراث ناملموس استان ایلام ـ درباره پیشینه این آیین به ایسنا گفت: چَمَر نوعی مراسم ویژه سنتی و آیین عزاداری محلی است که به نوعی همچون تعزیه است.

بر اساس شواهد و اسناد تاریخی این آیین عزاداری قدمت طولانی دارد و گفته می شود که با اساطیر آغاز دوره نوسنگی ارتباط دارد، اما در دوران گذشته، یعنی زمان اسکندریه این مراسم را بعد از برداشت گندم، یعنی زمان خشک شدن گیاهان انجام می دادند.

این کارشناس ثبت درباره نحوه برگزاری مراسم چَمَر توضیح داد: مراسم چمر یک تا سه هفته بعد از مرگ یک شخص انجام می شد و دلیل این تأخیر این بود که صاحب عزا پیک هایی را به مناطق اطراف می فرستاد تا از تیر و طایفه هایی که با آنان ارتباط دارند برای شرکت در این مراسم دعوت کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عزاداری به سبک و سیاق ایلامی ها

عزاداری به سبک و سیاق ایلامی ها