مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 شهریور 1402 ساعت 13:552023-08-28پزشكي

عواملی که احتمال ابتلا به زوال عقل را پیش بینی می کنند


متخصصان 11 عامل مهم پیش بینی کننده ابتلا به زوال عقل را شناسایی کرده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، متخصصان ابزاری تولید کرده اند که با بررسی 11 عامل با دقت بالایی پیش بینی می کند که آیا فرد در 14 سال آینده به بیماری آلزایمر مبتلا می شود یا خیر.

عواملی از جمله سبک زندگی و ویژگی های شخصی در کنار سابقه بیماری ها با دقت بالایی نشان می دهد که آیا فرد در میانسالی به این بیماری دچار می شود.

این متخصصان با هدایت دانشگاهیان دانشگاه آکسفورد ، داده های افراد 50 تا 73 ساله را که در دو مطالعه بلندمدت انگلیس شرکت کردند ـ مطالعه بانک زیستی انگلیس (Biobank UK) و مطالعه وایت هال2 (Whitehall II) ـ بررسی کردند.

آن ها فهرستی از 28 عامل شناخته شده مرتبط با خطر زوال عقل را تهیه کردند و سپس آن را به قوی ترین عوامل پیش بینی کننده تقلیل دادند.

این به فهرستی از 11 عامل پیش بینی کننده تبدیل شد که از آن برای توسعه ابزار خطر ابتلا به زوال عقل (UKBDRS) در بانک زیستی انگلیس استفاده شد.

11 عامل مذکور عبارت از سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، سطح محرومیت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، تنها زندگی کردن و جنسیت هستند.

آن ها این عوامل خطر را در کنار اینکه آیا فرد حامل ژن خاص- ژن APOE، عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل - است یا خیر را نیز بررسی کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عواملی که احتمال ابتلا به زوال عقل را پیش بینی می کنند

عواملی که احتمال ابتلا به زوال عقل را پیش بینی می کنند