مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 شهریور 1402 ساعت 06:352023-08-24بين الملل

کابوسِ ژوهانسبورگ/ چرا غرب نگران گسترش «بریکس» است؟


نشست سران گروه بریکس در شرایطی برگزار می شود که حس فروریزی معماریِ نظم جهانی گسترش یافته و بسیاری از کشورها تلاش دارند برای نقش آفرینی بهتر در نظم ِدرحال ظهور به چارچوب های جایگزین بپیوندند.

- خبرگزاری مهر ، گروه بین الملل: نشست سران قدرت های نوظهور اقتصادی موسوم به گروه بریکس یعنی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی از روز سه شنبه در شهر ژوهانسبورگ ، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شده و تا امروز پنج شنبه ادامه خواهد داشت، صرف نظر از پیامدها و اهمیت سیاسی، این نشست از آن جهت مهم است که بنا بر گزارش ها 30 درصد تولید ناخالص و 40 درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می شود و به نوشته روزنامه لوموند هم اکنون یک چهارم ثروت جهان نیز در کشورهای این گروه قرار دارد.

نارندا مودی ، نخست وزیر هند و لولا داسیلوا ، شی جین پینگ ، و سیریل رامافوسا رؤسای جمهور برزیل، چین و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و ولادیمیر پوتین ، رییس جمهور روسیه نیز به صورت ارتباط تصویری در این نشست شرکت می کنند.

پانزدهمین نشست سران این گروه در شرایطی برگزار می شود که رییس جمهور روسیه نتوانست در این نشست حضوری شرکت کند، زیرا دیوان کیفری بین المللی 26 اسفند پارسال به اتهام آنچه جنایت جنگی در اوکراین خوانده، برای او قرار بازداشت صادر کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کابوسِ ژوهانسبورگ/ چرا غرب نگران گسترش «بریکس» است؟

کابوسِ ژوهانسبورگ/ چرا غرب نگران گسترش «بریکس» است؟