مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 شهریور 1402 ساعت 18:252023-09-04بين الملل

کودتا در گابن؛ چرا فرانسه «علی بونگو» را رها کرد؟


کودتاهای پی در پی در کشورهای آفریقایی، که زمانی مستعمره فرانسه بودند، حکایت از افول تدریجی استعمار غرب در نتیجه افزایش آگاهی سیاسی در این قاره دارد.

- خبرگزاری مهر ، گروه بین الملل: وقتی که لئون امبا رییس جمهور وقت گابن در سال 1964 با کودتای ارتش این کشور از قدرت برکنار شد، شارل دوگل همتای فرانسوی وقت وی به سرعت وارد عمل شد و خیلی زود نظامیان فرانسوی را برای بازگرداندن امبا به قدرت، به گابن اعزام کرد.

گابن به واسطه منابع سرشار معدنی خود جواهری در تاج مستعمره سابق فرانسه بود و دوگل اهتمام خاصی به حفظ منافع فرانسه در این کشور از طریق ادامه سلطه استعماری خود داشت.

تقریباً 60 سال بعد زمانی که در 8 شهریور نیروهای ارتش گابن با حضور در تلویزیون دولتی این کشور سقوط دولت علی بونگو را اعلام کردند، هیچ سواره نظامی از فرانسه برای نجات متحد دیرینه پاریس راهی گابن نشد؛ آنچه که به باور تحلیلگران سیاسی، تفسیری جز کاهش نفوذ فرانسه در محدوده استعماری سابق خود ندارد.

کودتا در گابن؛ زنگ خطری برای فرانسه سررشته کودتا در گابن به انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور برمی گردد.

12 مقام نظامی گابن که صبح چهارشنبه گذشته کودتا در این کشور را رسماً اعلام کردند، به انتخاب سه باره علی بونگو رییس جمهور مخلوع گابن معترض بودند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کودتا در گابن؛ چرا فرانسه «علی بونگو» را رها کرد؟

کودتا در گابن؛ چرا فرانسه «علی بونگو» را رها کرد؟