مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 شهریور 1402 ساعت 15:452023-08-24سياسي

ذهن، شناخت و برخی سوگیری های شناختی


سوگیری های شناختی می توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات شخصی، باورهای فرهنگی، احساسات و تأثیرات اجتماعی باشند.

آگاهی و شناخت این سوگیری ها می تواند به افراد کمک کند تا در ابراز نظرها، - ادراکات و تصمیم گیری ها، بهتر و بی طرفانه تر عمل کنند.

عصر ایران؛ یادداشت میهمان؛ دکتر علیرضا جلالی فراهانی -  ذهن انسان، موجودیتی بغایت پیچیده است و ما هنوز راه طولانی را برای درک کامل ابعاد و پیچیدگی های آن در پیش رو داریم اما آنچه مسلم است این است که ذهن، متولی فرایند شناخت است و البته خود شناخت هم از مفاهیم عمیق و پیچیده ای است که تعاریف متعدد و متنوعی برای آن ارائه شده است.

به زبانی ساده، ما زمانی ادعا می کنیم که به شناخت در مورد یک مقوله رسیده ایم که بتوانیم تصویری درونی از آن پدیده را در ذهن خود ایجاد کنیم و این تصویر درونی، مبنای درک و قضاوت های آتی ما خواهد بود.

فرایند ایجاد این تصویر (و لاجرم قضاوت های تالی)، مستلزم پردازش های شناختی متعدد است که فرایندی انرژی بر محسوب می شود لذا ذهن انسان که همواره بر اساس اصول زیستی تکاملی، به دنبال ارتقاء کارایی و صرف انرژی کمتر و یافتن مسیرهای کوتاه تر است، مستمراً به دنبال ساده سازی مسیرها و استفاده از میان برهایی برای کوتاه تر کردن مسیر شناخت و رسیدن به تصاویری قابل اتکا از مقول


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ذهن، شناخت و برخی سوگیری های شناختی

ذهن، شناخت و برخی سوگیری های شناختی