مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 شهریور 1402 ساعت 13:302023-08-26بين الملل

دستاوردهای واقعی بریکس برای ایران چیست؟


ایجاد این تصویر یا انتظار که با عضویت در بریکس، چالش ها و بحران های اقتصادی و توسعه ای ایران حل شده و زمینه برای حل این چالش ها و مدیریت این بحران ها ایجاد می شود، - تصویر و انتظاری نادرست و غیرواقع بینانه است.

هم میهن؛ علیرضا سلطانی؛ استاد روابط بین الملل درخواست ایران برای عضویت دائم در بریکس در نشست اخیر سران کشورهای عضو این نهاد بین المللی در آفریقای جنوبی به همراه 5 کشور دیگر پذیرفته شد و  قرار است این کشورها از ابتدای سال 2024 فعالیت خود را در این سازمان آغاز کنند.

1.

بریکس در سال 2009 توسط برزیل، روسیه، هند و چین فعالیت خود را با عنوان بریک آغاز کرد و در سال 2010 با عضویت آفریقای جنوبی به بریکس تغییر نام داد.

این نهاد بین المللی در طول فعالیت 15 ساله خود و حتی مذاکرات طولانی تاسیس در دهه 1990 و دهه نخست قرن 21 تلاش کرده به عنوان نماد و نماینده کشورهای نوظهور اقتصادی در اقتصاد جهانی تبدیل شود.

تأمل در اظهارات رهبران این نهاد بین المللی و محتوای مذاکرات اجلاسیه های مختلف آن نشان از هدف گذاری برای تغییر معادلات اقتصاد بین المللی غرب محور و پیشبرد ملاحظات و منافع قدرت های نوظهور اقتصادی دارد.

اما واقعیت این است که در طول 15 سال فعالیت، این نهاد هنوز نتوانسته مناسبات پایدار و نهادینه شده اقتصادی، مالی و تجاری میان اعضای خود ایجاد کن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستاوردهای واقعی بریکس برای ایران چیست؟

دستاوردهای واقعی بریکس برای ایران چیست؟