مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 شهریور 1402 ساعت 02:102023-09-07بين الملل

اسراییل پس از 50 سال ابرجاسوس را تایید کرد


جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسراییل 1973، عملیات ایذایی بود که مصر با فرماندهی انور سادات و سوریه با فرماندهی حافظ اسد در 6 سپتامبر 1973 برای بازپس گیری مناطق اشغالی شان علیه رژیم صهیونیستی همزمان با یوم کیپور روز تعطیلی یهودی آغاز کردند.

- موفقیت اولیه مصر و سوریه چشمیگر بود اما ارتش رژیم اسراییل با وجود غافلگیری به سرعت وارد عمل شد و با حملات هوایی توانست ارتش دو کشور را فلج کند و حمله شکست خورد.

برای چند دهه نقش اشرف مروان داماد جمال عبدالنصار و دستیار انور سادات مبهم بود و وقتی اسنادی از جاسوسی او در دعوای اسراییلی ها افشاء شد، مروان از بالکن آپارتمانش در لندن به پایین سقوط کرد، هرچند خانواده اش که نمی خواستند جاسوسی او برای اسراییل را بپذیرند، این قتل را متوجه موساد کردند.

در پنجاه سالگی این جنگ، مستندی در اسراییل پخش شده که متکی بر اسناد و مصاحبه هایی نشان می دهد مروان چند روز قبل یعنی سوم سپتامبر 1973 به موساد اطلاع داده بود.

بر اساس این اطلاعات، بنی پلد فرمانده وقت نیروی هوایی اسراییل خواستار بمباران پیشگیرانه مواقع مصر و سوریه شده بود اما گلدا مییر نخست وزیر وقت اسراییل با این حمله مخالفت کرد و بعداً در بررسی های محرمانه نهادهای این رژیم او مسئول خسارات صهیونیست ها در مراحل ابتدایی این جنگ شناخته شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اسراییل پس از 50 سال ابرجاسوس را تایید کرد

اسراییل پس از 50 سال ابرجاسوس را تایید کرد