مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 مهر 1402 ساعت 18:452023-10-04بين الملل

راه حل هایی برای پایان بحران قفقاز


جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه همواره قره باغ را متعلق به جمهوری آذربایجان می داند، بر عدم تغییر جغرافیای سیاسی قفقاز و لزوم حفظ حقوق ارامنه ساکن آن تأکید داشته است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - مهر نوشت: در روزهای گذشته بار دیگر قفقاز جنوبی شاهد تحولاتی بود که شاید بتوان گفت معادلات مرتبط با این منطقه را بیش از گذشته پیچیده کرده است.

پس از تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان که از هفته های پیش آغاز شده بود، سرانجام باکو قصد حمله به مناطق قره باغ را به فعلیت رساند و تنها در کمتر از 48 ساعت با تسلیم دولت خودخوانده قره باغ، کل این منطقه را به کنترل خود در آورد دستور خلع سلاح جدایی طلبان ارمنی را صادر کرد.

منطقه قره باغ سال ها محل مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود تا اینکه ارمنستان رسماً قره باغ را جزو جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

در سال 2022، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که عملاً کنترل قره باغ را از دست داد، علناً گفت که ارمنستان از ادعاهای ارضی خود در این منطقه صرف نظر کرده است.

این ناحیه در زمان شوروی به عنوان یک جمهوری خودگردان زیر نظر جمهوری آذربایجان بود اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و وقوع جنگ قره باغ به تصرف ارمنستان درآمد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

راه حل هایی برای پایان بحران قفقاز

راه حل هایی برای پایان بحران قفقاز