مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 مهر 1402 ساعت 00:152023-09-24سياسي

استعمار غربی در کشور ما متولد چه گفتمانی است؟


پژوهشگر مطالعات اندیشه ای بیان داشت: یک کانون آگاهی در غرب به وجود آمد که معتقد بود سایر جوامع دارای بربریت هستند و در نتیجه آن استعمار به وجود آمد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در ادبیات سیاسی و اجتماعی ما عبارت غربگرایی یا غربزدگی از برجستگی و اهمیت خاصی برخوردار است.

بسیاری از اندیشمندان و شخصیت های مطرح فکر و اندیشه ما در پی آن هستند تا چیستی و چرایی غربگرایی در این کشور را فهم و آن را به نقد بکشند.

مضاف بر اینکه موضوع غرب و غربگرایی برای این مرز و بوم تنها یک دغدغه فکری و فرهنگی نبوده و سویه سیاسی بسیار مهمی نیز دارد.

  در این راستا تصمیم گرفتیم در مورد موضوع غربزدگی و نوع مواجهه فکری و اندیشه ایرانیان با غرب با عبدالمجید مبلغی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت وگویی داشته باشیم.

چگونگی توجه به اندیشه های غربی در ایران به نظر شما موضوع غربگرایی در کشور ایران حاصل سیاست فرهنگی سلطنت پهلوی بوده یا بیشتر یک پروژه فکری و اندیشه ای از سوی روشنفکرانی که در فرنگ تحصیل کرده و راه پیشرفت را در پیروی از غرب می دانستند؟  درمورد این صورت بندی و دوگانه ای که یک طرف آن سلطنت پهلوی قرار دارد و طرف دیگر تحصیلکردگان فرنگ، گمان من بر این است که می توان صورت سؤال را کمی فراخ تر قرار داد و به جای دو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

استعمار غربی در کشور ما متولد چه گفتمانی است؟

استعمار غربی در کشور ما متولد چه گفتمانی است؟