مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 7 مهر 1402 ساعت 12:002023-09-29اقتصادي

قدمت 700 ساله ملایر در پخت شیره انگور


آیین شیره پزی یکی از منحصر به فردترین آیین ها در شهر جهانی انگور است و اوایل پاییز هر سال کشاورزان و باغداران ملایری، کام مردم را با شیره انگور شیرین کرده و با شیره پزی به استقبال پاییز می روند.

- آیین شیره پزی در ملایر قدمتی 700 ساله دارد و این رویداد کهن در سال 1390 به عنوان یکی از میراث های ناملموس ایران ثبت شد.

روستاهای شهرستان ملایر به ویژه دره جهانی جوزان اوایل پاییز رنگ و بویی شیرین به خود می گیرند و توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند.

سالانه به طور متوسط 276 هزار تن انگور از باغات شهرستان ملایر بعنوان شهر جهانی انگور برداشت می شود که 70 درصد آن یعنی حدود 43 هزار تن به انواع کشمش آفتابی، تیزابی و سایه خشک و حدود 24 درصد آن به مشتقات انگور از جمله شیره تبدیل می شود.

تاکنون 12 دوره جشنواره شیره پزی در روستای توریستی گردشگری مانیزان از توابع بخش مرکزی ملایر برگزار شده و مردم خون گرم و مهمان نواز این روستا میزبان گردشگران و دوستداران آیین و فرهنگ کهن ایرانی اند اما امسال این جشنواره با هدف معرفی دیگر روستاهای دره جهانی جوزان، ایجاد تنوع و بازار رقابتی فروش محصولات انگور در روستای گردشگری ازناوله واقع در ورودی دره جوزان برگزار شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدمت 700 ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت 700 ساله ملایر در پخت شیره انگور