مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 مهر 1402 ساعت 08:552023-10-22سياسي

30 مهر 57؛ قیامی از جنس دانش آموزی ضرب در شعار «ما شاه نمی خواهیم»


مشت و فریاد و صلابت ضرب در شعاری که حرف دل مردم بود، «ما شاه نمی خواهیم» دقایق بعدی حماسه 30 مهر 57 را ساخت، خون هم درست مثل جمعیت جاری شد اما پراکنده و دور از هم نه! این شمه کوتاهی از قیام تاریخ ساز دانش آموزان همدان بود که زمینه ساز تحرکات عظیم دیگر شد.

- خبرگزاری فارس-همدان: همه چیز از هتک حرمت به دانش آموز دختر همدانی آغاز شد، البته باید به آتش کشاندن مسجد کرمان و آتش زدن سینما رکس آبادان را هم علاوه کرد و به 9 صبح 30 مهر رسید.

صبحی که نرم نرمک از چهارسوی شهر دبیرستانی ها به سوی میدان مرکزی، میدان امام خمینی(پهلوی سابق) سرازیر شدند و اندک اندک جمع مستان جمع شد و به تظاهرات و شعار رسید حتی مرگ بر شاه هم فریاد دانش آموزان و معلمان انقلابی شد.

تقویم آن روزها در سال 57 تزلزل حکومت شاهنشاهی را ثبت کرد آن هم به واسطه دانش آموزان همدانی؛ دانش آموزانی از مدارس پسرانه رضاشاه(شریعتی)، پهلوی(امام خمینی ره)، علویان و ابن سینا.

اما فقط تظاهرات نبود و موج اعتراض ها با گذر زمان سنگین و سنگین تر شد، تمام دبیرستان های همدان به خیابان ریختند و فرهنگیان انقلابی دوش به دوش دانش آموزانِ پیشقراول خیابان را به اعتراض بستند.

کم کم با سیل خروشان نوجوانان همدانی، بزرگترها هم به تظاهرکنندگان پیوستند و جمعیتی به وسعت 10 تا 15 هزار معترض گرد هم آمدند و آتش ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

30 مهر 57؛ قیامی از جنس دانش آموزی ضرب در شعار «ما شاه نمی خواهیم»

30 مهر 57؛ قیامی از جنس دانش آموزی ضرب در شعار «ما شاه نمی خواهیم»