مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1402 ساعت 12:202023-10-14اقتصادي

«دولت سیاست گذار» حلقه مفقوده توسعه صنعتی ایران


توسعه صنعتی در ایران روند وارونه ای طی کرده و به جای حرکت به سمت توسعه محصولات پایین دستی، سود در بالادست تجمع پیدا کرده است.

در این بین دولت ها نیز به جای سیاست گذاری به یک حمایت کننده از بالادست تبدیل شده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تصویری از پیچیدگی و ارزش افزوده صنعت ایران بیانگر تمرکز توسعه بر محصولات با تنوع و پیچیدگی پایین در بالادست و میان دست بوده و به چند بخش محصولات پتروشیمی و معدنی خلاصه می شود.

از سوی دیگر نگاهی به دامنه وارادات کالا بیانگر آن است که عمده واردات ایران سمت محصولات با پیچیدگی بالا و به قولی پایین دست است.

علاوه بر فضای کلی، بررسی رشته صنعت های ایران نیز تصویر از میزان توسعه در بخش های مختلف بالادست، پایین دست و میان دست ارائه می کند.

*مسیر توسعه در صنایع برعکس طی می شود در این راستا به منظور بررسی توسعه صنعتی در ایران با اتکا به آمار سازمان برنامه و بودجه از سهم ارزش افزوده، رشته صنعت فلزی کشور به عنوان یکی از زنجیره های ارزش افزوده اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار داده ایم.

پیش از ورود به بررسی یاد شده، رشته صنعت فلزی در ایران را به سه بخش استخراج معادن (بالادست)، فلزات پایه ( میان دست) و محصولات فلزی ( پایین دست) تقسیم بندی می کنیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«دولت سیاست گذار» حلقه مفقوده توسعه صنعتی ایران

«دولت سیاست گذار» حلقه مفقوده توسعه صنعتی ایران